ערכה לבריאות הפה והשיניים

"מועדון הילדים שלציח וצח"

קהל היעד: גילאי גן טרום חובה, חובה, וכיתות א'-ב'.
ביצוע: יכול להיעשות על-ידי הגננת / המורה / שיננית/ מקדמי בריאות.
משך הפעילות: שבוע – עד מספר שבועות.

מטרות:
  • הקניית הרגלי בריאות בסיסיים.
  • התמדה בצחצוח שיניים.
  • שימוש במשחת שיניים עם פלואוריד.
  • הפחתה באכילת ממתקים.
  • הקניית הרגלים בסיסיים לקידום בריאות הפה והשיניים
    תוך שיתוף פעולה בין הילדים, ההורים וצוות ההדרכה. (צחצוח שיניים – מתי, כיצד ומדוע, תזונה נכונה).

הערכה כוללת:

  • טבלת צחצוח לכל ילדי הגן /הכיתה.
  • מד גובה עם כללי בריאות.
  • טבלאות צחצוח אישיות.
  • מכתב להורים.
  • תעודת "חבר מועדון".
  • חוברות צביעה.
  • מברשת שיניים.

הערכה מבוססת על הדמויות והתכנים של הספרים
"החברים של ציח וצח" ו-"יוני סוכריוני".
ברכישת הערכה תינתן הנחה לרכישת הספרים.

ניתן להוסיף לערכה את הספרים:"החברים של ציח וצח" / "יוני סוכריוני".

הערה: ניתן לרכוש הערכה בשלמותה או חלקים ממנה

השתתפו בהכנת הערכה:


דר' יובל ורד – רופא שיניים מומחה לבריאות הציבור.
גב' חנה קראוס – מתאמת בריאות עירונית מעלה אדומים.
גב' עינת אבוטבול – רכזת ג"ר בפסג"ה מעלה אדומים.
גב' אביגיל בן חמו – מדריכה בגני ילדים / גננות מחוז ירושלים.
גב' זיו שבת – גננת בגבעת זאב.
גב' מרים אלקלעי – גננת בגבעת זאב.

העבודה עם הערכה:
  • הצגת הנושא בפני הילדים (קביעת מועד התחלה – וסוף לתכנית).
  • תליית לוח הצחצוח – עם שמות ילדים בתוכו. הילדים מסמנים על גבי הלוח כל פעם שהתנהגו התנהגות בריאותית.
    א. צחצוח שיניים בבוקר.
    ב. צחצוח בערב.
    ג. חשיבות השימוש במשחה המכילה פלואוריד- חומר המגן על השיניים מפני עששת.
    ד. תזונה בריאה לשיניים – הפחתה באכילת ממתקים, ריכוז אכילתם לפעם אחת, צחצוח או שטיפת הפה מיד אחרי.
  • תליית מד גובה לשימוש נוח לילדים (רצויי להקדיש פינה לנושא).
  • חלוקת טבלאות צחצוח אישיות למילויי בבית עם ההורים. יש לסמן בטבלה בכל פעם שמצחצחים שיניים. בסיום יש להחזיר הטבלה לגן / כיתה + חתימת הורים.
  • חלוקת מכתב להורים – במכתב מידע על מטרות התכנית, חלקם של ההורים בביצוע המטלות בבית וחשיבות שיתוף הפעולה מצידם להצלחת התכנית.
  • בזמן התכנית במשך שבוע, עבודה עם ילדים בחוברת הצביעה.
  • סיכום התכנית: סקירה של לוח הצחצוח הכיתתי וסיכום הסימונים לכל המשתתפים + בדיקה של טבלאות הצחצוח.
  • המשתתפים שעמדו (גם באופן חלקי) במטלות השונות יקבלו תעודת "חבר מועדון" המחייבת כל משתתף להמשיך ולהתמיד בפעילות בריאותית.

הצעות נוספות: א. מומלץ לחלק מברשות שיניים לתרגול צחצוח בגן / בכיתה .מברשות אלו רצוי להשאיר בגן ובכיתה לצחצוח יום יומי קבוצתי. את פעולת הסיכום ניתן לבצע כפעילות משותפת להורים ולילדים.

בהצלחה!



עבודה עם הערכה - הרחבה

הקדמה:

הרגלי בריאות נרכשים בגיל צעיר. נכון ומומלץ להציג את מברשת השיניים לפעוט עם בקיעת השן הראשונה. בשלבים ראשונים הפעוט ישחק או אפילו ילעס את המברשת ולא נראה בפעולת צחצוח רגילה. עם הזמן ירכוש הפעוט תנועות נכונות של הברשה. חשוב לזכור כי בשלבים ראשונים פחות חשובה ההברשה עצמה,אלא הקניית ההרגל לצחצח שיניים. מומלץ להציג את מברשת השיניים בזמן הרחצה על מנת שהפעוט יבין כי צחצוח שיניים הוא חלק מניקיון הגוף. את נושא היגיינת הפה כדאי לשלב בתוך נושא הניקיון הכללי. צחצוח שיניים הוא אחד מפעולות הניקיון האחרות כמו: רחצה, שטיפת ידיים, ניקיון הבגדים ועוד.

לנושא שמירה על בריאות הפה והשיניים יש להקדיש פרק זמן מיוחד, שבוע לפחות.
אתם, צוות הדרכה, יכולים לקצר או להאריך את התוכנית על-פי הצרכים והנתונים בשטח. רצוי ונכון להזכיר הנושא (לאחר סיום התוכנית) פעם בשבוע / בחודש וזאת על-מנת לשמור על המשכיות ורצף.

גורם חשוב ביותר להצלחת התכנית הוא שיתוף ההורים

  • להורים שליטה על הנעשה בבית (צחצוח שיניים, תזונה נכונה וכדו').
  • ההורים מהווים אף הם גורם היכול לסייע ביישום התכנית.
  • ההורים, לרוב, שמחים מאוד להעלאת הנושא והפעלתו בגן/ כיתה.
  • במהלך התכנית ההורים נוטלים חלק פעיל ועל כך ידובר בהמשך.

הפעלת התכנית

  • הצגת נושא צחצוח שיניים בפני הילדים כחלק מניקיון הגוף.
  • כדאי להקדיש פינה / קיר בגן / כיתה לנושא.
  • הצגת הדמויות המרכזיות בתכנית "ציח וצח". גם באמצעות הקראת הספר "החברים של ציח וצח" (ניתן להרחיב פעילות סביב הספר – נרחיב בהמשך).
  • תליית לוח הצחצוח בגן / כיתה ועליו רשומים כל שמות הילדים. באותו קיר / פינה יש לתלות גם את מד הגובה.
  • הסבר לילדים כיצד משתתפים בתכנית, מהלך התוכנית וסופה.
  • חלוקת דפי צביעה / עבודה.
  • חלוקת מכתבים להורים + טבלאות צחצוח אישיות למילויי בבית עם ההורים.
  • הכרזה על מועד מסוים (ריכוז בוקר, יום בשבוע וכדו') בו תעשה הערכת מצב בפני הילדים. באותה הזדמנות מחליטים על נקודת שיא של התוכנית (לדוגמא: אם התוכנית החלה ביום א', הסיום יהיה ביום א' שלאחריו. רצוי שהילדים ידעו מראש מהי נקודת ההתחלה והיכן נקודת הסוף).

לוח הצחצוח:
  • יש למלא את כל שמות הילדים.
  • מילויי לוח הצחצוח בהתאם לפעילות בריאותית של הילדים.

מהי ההגדרה של פעילות בריאותית: (לשיקולכם, האם לקבל הצהרות מהילדים או לבקש להביא מכתב מההורים או שילוב של השניים, תלוי בילדים, בכם ובהורים).
פירוט איך למלא את לוח הצחצוח מצוין על הלוח עצמו.
בסיום פרק הזמן שנקבע מראש מסכמים את התוכנית.
מסכמים לכל ילד את מספר הסימונים על הלוח. ניתן להכריז על מספר ילדים שהצטיינו בתכנית (מקום ראשון, שני...) או להחליט שמכיוון שכולם השתתפו ולקחו חלק, לכולם מגיע תעודת "חבר מועדון" המצחצחים המאושרים. בערכה יש מספיק תעודות לכל המשתתפים.

אם החלטתם לציין ילדים מסוימים הינכם יכולים לעשות זאת בהתאם לשיקול דעתכם ובדרך שאתם בוחרים.

תעודות:
בערכה מצורפות תעודות לכל הילדים. ניתן לחלק את התעודות במעמד שיוקדש לעניין כגון: חגיגה, התכנסות, ועוד. ניתן אף לשתף את ההורים.
אפשר לתלות את כל התעודות בגן למספר ימים לפני החלוקה. בתעודה יש להחתים את הילדים. שימו לב, ציח וצח חתומים אף הם על התעודה.

הינכם יכולים להמשיך התכנית באופן מצומצם יותר, באמצעות הכרזה על ילד/ה מצטיין פעם בחודש על-מנת לשמור על רצף והמשכיות הנושא.

מד גובה:
תפקידו להוסיף מימד של צבע ורב-גוניות לפינת הצחצוח (אפשר לצרף מראה לאותה פינה ,מולה יוכלו הילדים להתבונן בשיניים שלהם, בפה, בפנים וכו')
הילדים יכולים לצחצח שיניים מול המראה ואף למדוד את עצמם במד הגובה. הרעיון להעביר מסר לילדים שהם גדלים וצומחים, הם מתבגרים ואחריות הניקיון וצחצוח שיניים בפרט, היא פעולה עצמאית ובאחריות שלהם.

עצות נוספות:הרחבה על הנקודות הבאות ניתן למצוא בספר ההדרכה

"חיוך לבריאות"
  • בלמידת נושא בריאות הפה והשיניים ניתן להרחיב פעילות וידע גם על סוגי השיניים בהשוואה לסוג המזון של בעלי חיים. לדוגמא: מבנה השיניים וסוג השיניים בבעלי חיים שונה / מותאם לסוג המזון אותו הם אוכלים. - לטורפים: נמר, אריה, זאב – ישנם ניבים גדולים וחדים על מנת לתפוס את הטרף. - למכרסמים: עכבר, שפן, ארנבת – שיניים חותכות (הקדמיות) גדולות ומפותחות. - לצמחוניים: פרה, כבשה – שיניים טוחנות (אחוריות)גדולות, רבות ומפותחות לאכילה וגריסה של עשב.
  • הספר "החברים של ציח וצח". א. ניתן לספר אותו בהמשכים – בשני חלקים על-מנת לשמור על עניין ומתח. ב. ניתן לפתח את דמויות הספר:
    ציח וצח - היו תאומים, זוג. להרחיב דיבור על זוגות וכדו'. חתול – בע"ח ממשפחת הטורפים פרפר – ממשפחת החרקים. לחרקים אין שיניים בפה. לוויתן – בע"ח החי במים (לציין את הסימביוזה (שיתוף פעולה) בינו לבין הנקאי).
  • תזונה בריאה לשיניים. להרחבת הנושא ישנם מספר דרכים. א. ספרי השני "יוני סוכריוני" עוסק בנושא הממתקים, המחשה באמצעות סיפור על עכבר משעשע, צבעוני ומוזר שאהב לזלול ממתקים. באמצעות העלילה בספר ניתן ללמוד איך אפשר בכל זאת לאכול ממתקים ולשמור על שיניים בריאות. ב. ניתן לסיים התכנית בחלוקת תעודות ועריכת סעודה עם תפריט הבריא לשיניים. את התפריט כדאי להכין עם הילדים.

ולסיום אני מאחלת לכם הצלחה, הנאה ותוצאות בריאות בעבודה עם הילדים על נושע חשוב זה. זכרו, כי הרגלי בריאות נרכשים בגיל צעיר ויש לחזור ולשנן כללים אלו על מנת להנחילם לדרך חיים.

לפרטים והזמנות - איריס צדיק טל. 02-5362777 נייד 052-8752067
SDesign - עיצוב ובנייה